Sabtu, 6 April 2013

Sejarah Ringkas berkaitan rokok elektronik atau e-cigs

Sejarah Komprehensif E-Rokok

Bergantung kepada bagaimana anda mentafsirkannya, sejarah e-rokok telah menjangkau dekad atau selang beberapa tahun yang singkat. Walaupun Paten pertama bagi alatan tanpa asap ini telah difailkan pada tahun 1963, mereka tidak secara rasmi berada di pasaran AS sehingga lewat 2000. Mengapa ia mengambil masa yang lama untuk rokok elektronik untuk bertapak, dan apa yang telah berlaku sejak mereka mula-mula muncul?

1963: Paten pertama muncul, tetapi pasaran tidak bersedia

Herbert A. Gilbert adalah orang yang pertama untuk memikirkan rokok tanpa asap, atau sekurang-kurangnya yang pertama untuk memfailkan paten untuk produk ini. Malangnya, ianya memakan masa setengah abad bagi teknologi tersebut dapat diterima seperti yang ingin dicapai oleh beliau. Gilbert juga berhadapan dengan tahun di mana masyarakat dunia mula menyedari bahaya sebenar akibat dari tabiat merokok dengan rokok berasaskan tembakau. Walaupun teknologi telah wujud untuk mewujudkan rokok elektronik, namun disebabkan pada ketika itu merokok dianggap amalan yang tidak sihat, jadi ia tidak mungkin Gilbert akan mendapat pasaran untuk ciptaannya itu.

2003 - 2007: E-rokok sejarah yang benar-benar bermula

China merupakan negara yang pertama untuk melihat idea rokok tanpa asap menjadi kenyataan, terima kasih kepada ahli farmasi dan perokok Lik Han. Inspirasi Lik adalah bapanya, yang meninggal dunia akibat kanser paru-paru. Sebagai tindak balas kepada kehilangan tersebut, ahli farmasi yang dinyatakan untuk membangunkan satu kaedah yang akan membolehkan perokok untuk terus menyedut nikotin tanpa kesan berbahaya yang dikaitkan dengan asap rokok dan bahan kimia pembuatan rokok.
Selepas itu, ianya disusuli oleh Eropah yang mula menggunakan rokok elektronik pada tahun 2006, dan pada tahun 2007 ia telah mula tersebar di Amerika Syarikat

2008: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengambil berat dan melaksanakan kajian pertama rokok elektronik.

Pada September 2008, WHO menjadi organisasi utama yang pertama untuk menyatakan pendapat mengenai rokok tanpa asap, tetapi ia tidak ada kena mengena dengan manfaat atau risiko mereka. Sebaliknya, mereka hanya mengharamkan rujukan (pernyataan) bahawa rokok elektronik sebagai alat bantuan untuk berhenti merokok.
Kemudian pada tahun pertama kajian rokok elektronik dikeluarkan di New Zealand, dan ia mengesahkan bahawa tidak ada bahan kimia yang terdapat di dalam e-cigs yang boleh dianggap di tahap toksik.

2009: Kajian, undang-undang dan tindakan undang-undang berlaku.

Majoriti peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah e-rokok telah berlaku pada tahun 2009, produk-produk alternatif ini mengalami kejatuhan. Dalam tempoh tiga bulan pertama tahun itu, kedua-dua negara Kanada dan Australia telah dikenakan pengharaman penggunaan rokok tanpa asap, manakala di Amerika Syarikat, FDA bertindak untuk menghentikan penghantaran rokok elektronik dari memasuki negara tersebut, dengan mendakwa bahawa sifat produk-produk yang tersebut perlu secara rasmi didaftarkan.
April dan Mei menyaksikan beberapa syarikat rokok elektronik mula menentang terhadap FDA, memfailkan tuntutan mahkamah dan sekaligus terbentuknya Persatuan Rokok Elektronik , sebuah organisasi yang khusus untuk memastikan mana-mana undang-undang yang melibatkan rokok tanpa asap kekal adil dan benar.
Sepanjang musim panas pada 2009, serangan ke atas rokok elektronik menjadi sengit. FDA mendakwa bahawa e-cigs menimbulkan bahaya kesihatan yang ketara dan produk tanpa label adalah punca meningkatnya risiko tersebut, manakala Oregon dan California mengenakan pengharaman ke atas penjualan rokok tanpa asap. Seorang peguam Oregon juga memfailkan saman terhadap salah satu pengeluar. Beliau mendakwa, antara tuduhan-tuduhan lain, bahawa kewujudan wap e-cig berperisa merupakan produk nikotin pemasaran untuk bawah umur.
Sementara itu, satu lagi kajian yang dilakukan oleh sebuah firma perunding bebas menafikan FDA bahawa rokok elektronik adalah berbahaya kepada kesihatan pengguna.
Pada musim sejuk tahun 2009, negeri New Jersey yang dikenakan pengharaman terpilih ke atas rokok elektronik, melarang mereka daripada menggunakan e-cigs di khalayak ramai. Di tempat lain, Peguambela Pengguna bagi Persatuan Alternatif bebas dari merokok ditubuhkan untuk mengusulkan rokok tanpa asap sebagai alternatif kepada rokok berasaskan tembakau dan menyokong penyelidikan jujur ​​manakala menyangkal dakwaan tidak benar yang dibuat oleh FDA dan lain-lain mengenai peranti ini.

Hari Ini: sejarah E-rokok terus dibuat.

Walaupun beberapa negeri mungkin telah berjaya mengenakan pengharaman, rokok elektronik masih dapat dijual di Amerika Syarikat. Tentangan terus merebak mengenai kepalsuan rokok tanpa asap, manakala kumpulan sokongan pengguna dan syarikat-syarikat e-cigs terus berjuang untuk memastikan pendapat-pendapat yang bertentangan dengan e-cigs adalah terbukti salah serta meningkatkan mutu peranti tersebut agar memenuhi syarat objektif kepada tujuan penggunaan peranti tersebut. Sehingga kini, kebanyakan negara mula menerima penggunaan e-cigs namun ianya masih dianggap sebagai "merokok".


Rujukan : 
  • Electronic cigarette - Wikipedia, the free encyclopedia. (n.d.). Wikipedia, the free encyclopedia. Retrieved April 6, 2013, from http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_cigarette
  • E-Cigarette History | Timeline of Electronic Cigarette History | Blucigs.com. (n.d.). The Official blu Cigs Blog | Blucigs.com. Retrieved April 6, 2013, from http://blog.blucigs.com/timeline-a-quick-look-into-electronic-cigarette-history
  • E-Cigarettes History. (n.d.). ELECTRONIC SMOKING: E-Cigarettes Guides - Tobacco Alternatives - Smokeless Cigarettes. Retrieved April 6, 2013, from http://www.guides.modernvapor.com/history-of-e-cigarettes.php

P/S: Penulis bukan nak promote, provoke, tentang atau sokong atau apa-apa yang berkaitan, cuma share info melalui direct translate jer pakai google translate then copy paste dari sumber. Credit to the owner of the info. Thanks to all. tahukah anda Kementerian Kesihatan Israel telah mengharamkan penjualan dan mengimport e-sigs di negara itu pada Julai 2009 kenapa?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan